Ledspots worden natuurlijk ontwikkeld maar op basis waarvan? Vraag in de markt ? Noodzaak ? Als decoratie ? Functionaliteit ? Who knows ? Maar….hoe verloopt zo’n  proces ? Meestal zo :

1. Onderzoek naar klantbehoeften.
2. Beoordelen van klantbehoeften.
3. Genereren en selecteren van productideeën.
4. Opstellen van het productconcept.
5. Onderzoeken van de haalbaarheid van het productconcept.
6. Opstellen van de productspecificatie.
7. Opstellen van een productplan.
8. Ontwikkelen van het product.
9. Marktintroductie van het product.

Ook de afgebeelde ledspot zou dit traject afgelegd kunnen hebben ware het niet dat…. ! Deze ledspot is geboren uit een samenspraak van een tuinarchitect met een techneut. Vraagstelling ( case ) was. Op een  donkere oprit moeten technisch hoogwaardige en oerdegelijke ( over rijd baar ! ) grond ledspots komen die niet alleen oriënterend zijn maar ook aanlichten. Zodat er een evenwichtig tapijt van licht ontstaat in  het donker geheel. Verlichting moet warm wit zijn zodat de verlichting buiten en binnen naadloos overeenkomen. Uiteraard moet de grond ledspot er “kek” uitzien, design ! Uit de losse pols is al filosoferend een schets ontsproten. Uiteindelijk uitmondend in een verbluffend resultaat. Hoogstandje van techniek en uitstraling. Letterlijk en figuurlijk. Naam was snel verzonnen. De Nimbus, een ring van licht, klassiek, robuust en krachtig. Zo kan het ook. Innovatie is vaak de juiste stap op het juiste moment zetten ! Het hoeft niet altijd volgens 100% gestructureerde, gedisciplineerde, en innovatieve processen te verlopen die tevens marketing technisch zeker waterdicht onderbouwt moeten zijn.